Balans
Staat van Baten en Lasten

01-01-2020 t/m 31-12-2020

Stichting De Energiebron

Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling

De jaarrekening is opgesteld volgens de bepalingen van Titel 9 Boek 2 BW.

De waardering van activa en passiva en de bepaling van de som van baten en lasten vinden plaats op basis van historische lasten. Tenzij bij de desbetreffende grondslag voor de specifieke balanspost anders wordt vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarde.

Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop ze betrekking hebben. Baten worden slechts opgenomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verplichtingen en mogelijke lasten die hun oorsprong vinden voor het einde van het verslagjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.

De materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingslasten verminderd met de cumulatieve afschrijvingen naar rato van de verwachte levensduur van het actief, op basis van een vast percentage van de verkrijgings- of vervaardigingslasten.

De vorderingen zijn gewaardeerd op basis van de nominale waarde. Voor het risico van oninbaarheid is eventueel een voorziening getroffen.

Baten voortvloeiend uit de verkoop van goederen worden verantwoord op het moment dat alle belangrijke rechten op economische voordelen alsmede alle belangrijke risico’s zijn overgegaan op de koper. De lasten van deze goederen worden aan dezelfde periode toegerekend.

Baten van diensten worden opgenomen naar rato van de mate waarin de diensten zijn verricht. De lasten van deze diensten worden aan dezelfde periode toegerekend.

Bij de bepaling van de som van baten en lasten zijn de gebruikelijke beginselen ter zake van toerekening aan het verslagjaar, realisatie van baten en het nemen van lasten gehanteerd.

Ook de lasten zijn tegen het nettobedrag opgenomen.

De voorraadwaardering is conform tellingen verricht in opdracht van de directie van de stichting.